Podeli vest

Žene i Holivud

02. 08. 2016.

Sedim ja jedno veče kod Ivane, jedemo sladoled, pričamo, vrtimo kanale. I na jednom na TV 1000 se pojaviše Čelične magnolije, Herberta Rosa po pozorišnom komadu Roberta Harlinga. Aj što je film za plakanje, nego nas natera da se setimo kada smo imali poslednji put film sa dominantno ženskim likovima i da su sve glumice bile one sa A liste. Sali Fild, Doli Parton, Širli Maklejn, Džulija Roberts, Olimpija Dukakis, Daril Hana činele su u tom trenutku zvezdanu ekipu. Jednom Semu Šepardu nije bilo teško da se pojavi u epizodi.

Ovi ansambl filmovi ili pozorišne predstave su retkost. Što bi kod nas rekli nema se para u pozorištu pa ajde nećemo da igramo skupe ansambl predstave. A šta je sa onima preko bare? Oni će pare da daju npr. za Oceans eleven ili kako je kod nas prevedeno Igraj svoju igru. Tu je kvaka. To je film sa muškom zvezdanom postavom gde mu gore pomenuta Džulija izgleda smeta. Možda su se mogli poslužiti Šekspirovom forom i da daju muškarcu da igra njenu ulogu.

Ali kakvo je stvarno stanje u Holivudu? Prema istraživanju „ Centra za proučavanje žena na televiziji i filmu“ sa Univerziteta San Dijego, a koje je preneo filmski magazin Variety, žene se na filmu i dalje tretiraju kao građani drugog reda. One su devojke, majke ili žene, a njihova vrednost se utvrđuje na osnovu toga s kim dele krevet, s kim su u braku ili ko su im roditelji.

Podaci koje je centar izbacio 2014. godine su poražavajući. Žene čine 12% aktera u filmovima sa najvećom zaradom te godine. A to je pad od 3% procenata u odnosu na 2013. godinu, a još 4% manje u odnosu na 2002. godinu. Umesto da raste u odnosu na prethodnu dekadu, procenat pada.

Doktor Martin Luzer direktor centra je rekao: „ Postoji jaz između onoga što vidimo i stvarnih podataka. Nekoliko slučajeva dominacije žena u 2014. godini mogu iskriviti naše razmišljanje.“ On tu misli na Šejlin Vudli (Drugačija) i Melisu Mekarti (Tami ).

Da se još u par reči pozabavimo filmskim procentima. Nisu naklonjeni ženama iako one više kupuju bioskopske karata. 29% žena čini srednje uloge i 30% svih govornih karaktera. A to je opet pad u odnosu na prethodnu dekadu. 59% muškaraca je prikazano na radnom mestu, a žena 41%. Muškarci se identifikuju sa 85% karaktera u odnosu na 75% žena. I naravno ono na šta se glumice uvek žale, da je malo uloga posle 30 i 40 godine, a muških likova iznad 40 godina čine 53% karaktera.

U studiji su primetni podaci da je više ženskih uloga kada su žene reditelji ili scenaristi. Prema Martinu Luzeru više raznolikosti iza kulisa donosi više raznolikosti i na ekranima.

Dok se bude utvrdilo šta je uzrok, a šta posledica ovog fenomena vi sami možete odgledati Čelične magnolije, Male žene, Osam žena.

 

Broj predleda
0

Ivana Zivkovic

Urednik

26

Postova